Diane ArbusPrzedwczesna, samobójcza śmierć Diane Arbus, należącej do najwybitniejszych amerykańskich fotografików XX wieku, zmarłej w 1971 roku, sprawiła, że jej postać i twórczość stała się jednym z mitów współczesnej kultury. Kontrowersyjne, prowokujące brzydotą i pozorną surowością zdjęcia karłów i olbrzymów, bliźniąt i transwestytów na zawsze odmieniły sposób pojmowania granic normalności i tego, co dopuszczalne w fotografii. Pomimo że dorobek artystyczny Diane Arbus fascynował i inspirował wiele lat po jej śmierci, ona sama pozostawała w cieniu tajemnicy.
W swojej wnikliwej biografii Patricia Bosworth kreśli nie tylko portret artystki, ale przede wszystkim kobiety. Ukazuje szczegóły prywatności i rozwoju artystycznego Arbus, podążając od szczęśliwego dzieciństwa w żydowskiej rodzinie kupieckiej z Nowego Jorku, poprzez małżeństwo z Allanem Arbusem, partnerem w pracy artystycznej, aż do rozwodu, depresji i samobójstwa.
Książka zawiera również posłowie poświęcone temu, jak twórczość Arbus jest odbierana obecnie, oraz przegląd najnowszych publikacji na jej temat.

W 2005 roku w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku odbyła się duża wystawa retrospektywna Diane Arbus.
Na podstawie biografii Diane Arbus powstał film z Nicole Kidman w roli głównej.

„Wielokrotnie fotografowałam freaków. (…) Uwielbiałam ich. (…) Nie znaczy to, że byli moimi najlepszymi przyjaciółmi; czułam przy nich mieszaninę wstydu i respektu. To arystokraci”. Diane Arbus odmieniła dwudziestowieczną fotografię. Jej sztuka podzieliła środowisko krytyków. Wzbudzała zachwyt i wywoływała obrzydzenie. Artystka zatarła granicę między tym, co normalne i nienormalne, przyzwoite i nieprzyzwoite; nauczyła zauważać to, co marginalne. Patricia Bosworth w poruszającej książce Diane Arbus. Biografia kreśli portret niezwykłej kobiety i wielkiej artystki, której nazwisko wymienia się obok takich postaci jak Richard Avedon, Andy Warhol czy Annie Leibowitz.

Bosworth ukazuje szczegóły prywatności i rozwoju artystycznego Arbus: dzieciństwo w nowojorskiej, żydowskiej rodzinie kupieckiej, małżeństwo z Allanem Arbusem, partnerem w pracy artystycznej, w końcu rozwód, chroniczną niemal depresję i samobójstwo. Rekonstruuje atmosferę rodzinnego domu i dzieciństwo artystki, spędzone w „złotej klatce” wśród zbytków, służby, bon i w elitarnych szkołach. Arbus, fotografując „dziwaków” i ludzi z marginesu, kontaktowała się z „rzeczywistym” światem, od którego zawsze czuła się odizolowana.. Patricia Bosworth przypomina czasy, gdy artystka wędrowała nocą po Nowym Jorku, tropiąc prostytutki, bezdomnych, transwestytów. Widzimy genialnego fotografa i zagubioną kobietę, która nie umiała poradzić sobie z otaczającym światem.

 

Dodaj komentarz