Książka pokazuje różnorodność gatunkową; utwory oryginalne, adaptacje oraz wariację na motywach literackich, w tym wypadku Korowodu Artura Schnitzlera.
1. KLAUN
Dramaturg oparł dramat na odwiecznym schemacie błazenad cyrkowych, jak również na konfrontacji nierównego statusu klauna i dyrektora. Zarzewiem akcji jest pragnienie klauna, by zostać dyrektorem, a przynajmniej tresować białe lipicany. Szef stawia mu trzy warunki, ten posługując się własną logiką spełnia je, ale dyrektor stosuje okrutne oszustwo – na arenę wypuszczone zostają tygrysy.
Lenka Jungmannova – wstęp
2. WOJNA NA TRZECIM PIĘTRZE
To bardzo dowcipny tekst o manipulacji jednostki w systemie totalitarnym, przedstawiający mechanizm, w którym z ofiary czyni się zabójcę. Klimat czarnej komedii, wręcz groteskowe i absurdalne sceny tworzą obraz bohaterów charakterystyczny dla świata kreowanego przez Kafkę.
“Wojna na trzecim piętrze”, Gazeta Wyborcza online, 07-11-2006
3. BIEDNY MORDERCA
To dramat psychologiczny, pokazujący mechanizmy rozumowania i działania człowieka, który w wyniku urazu z dzieciństwa postanowił kierować się w życiu wyłącznie swoim umysłem. Czy przegrywa wobec tak silnych namiętności jak zazdrość i chęć zemsty – nie wiadomo. Pewne jest jednak, że umysł zdolny jest do wszystkiego, również do choroby psychicznej.
4. CYJANEK O PIĄTEJ
Porusza temat trudnych stosunków polsko-żydowskich [lecz od zaskakującej strony], ale przede wszystkim jest to dramat o moralności, zdradzie i graniach nienawiści.
“Splątane kobiece losy”, Julia Rzemek
Rzeczpospolita nr 58 – Warszawaski Informator Rzeczpospolitej, 09-03-2007
To jedna z tych sztuk, którymi próbuje rozliczyć się z upiorami przeszłości, opowiadając pozornie prostą historię dwóch kobiet. (…) Tu i teraz rozgrywa się autentyczny dramat Zofii i Ireny, kobiet, które noszą ciężar wojny i śmierci bliskich.
“Przyjaźń czy nienawiść”, Agnieszka Michalak
Dziennik nr 64 – Kultura, 16-03-2007
5. BOLERO ARTURA
Kohout pokazuje, że we współczesnym wyścigu szczurów traktujemy siebie jak produkt i umiemy się sprzedać. Jak najlepiej, za jak najwyższą cenę.
Odczytałem w “Bolerze” zmianę: dziś kobiety przejęły męskie role, nastąpiła rewolucja w kwestiach dotyczących płci – zwraca uwagę Piotr Szczerski.
“Bolero Artura” najnowszą premierą w kieleckim teatrze”, mon [Monika Rosmanowska], Gazeta Wyborcza – Kielce nr 4, 05-01-2008
6. MARIA WALCZY Z ANIOŁAMI
Sztuka nawiązuje do wcześniejszych komedii absurdu – treść stanowią próby do przedstawienia o wielkiej pisarce Boženie Nĕmcovej, ale ciężar formalny i gatunkowy wyraźnie się przesuwa: sztuka staje się portretem aktorki pozbawionej możliwości występowania na scenie i odbiciem sytuacji pisarza, którego twórczość znajduje się na indeksie.
Lenka Jungmannova – wstęp
Pavel Kohout (ur. 1928 r.) – czeski prozaik, poeta i dramaturg, działacz opozycji demokratycznej, jeden z najbardziej znanych pisarzy czeskich. Laureat Wielkiej Austriackiej Nagrody Państwowej za Literaturę Europejską (Großer Österreichischer Staatspreis für Europäische Literatur). Członek Niemieckiej Akademii Języka i Dzieła. Tworzy w języku czeskim i niemieckim.
SZUKASZ INNEJ KSIĄŻKI?
WPISZ TYTUŁ LUB AUTORA LUB TEMATYKĘ: