Wychowanie przez czytanie – Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska

porownywarka cen ksiazek 1 1024x127 - Wychowanie przez czytanie - Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska

file 118316 209x300 - Wychowanie przez czytanie - Irena Koźmińska, Elżbieta OlszewskaWychowanie przez czytanie to poradnik dla rodziców i opiekunów dzieci, napisany przez animatorki akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Jak wszczepić dziecku poczucie własnej wartości i empatię? Mądre, fachowe rady wychowawcze i konkretne wskazówki, dotyczące wspólnego czytania: „najskuteczniejszego i najtańszego sposobu budowania zasobów wewnętrznych dziecka”.

Książka Wychowanie przez czytanie zawiera niezbędną wiedzę o roli, jaką czytanie dzieciom odgrywa w procesie ich rozwoju i edukacji. W dobie mediów wychowanie dzieci na miłośników czytania wymaga zaangażowania dorosłych. Samo mechaniczne czytanie dziecku nie wystarczy – ważne jest, by wiedzieć, co, jak i komu czytać, l jak uczyć czytania. Czytajmy więc mądrze. Praktyczne rady zawarte w książce Wychowanie przez czytanie pomogą Państwu w wychowaniu dzieci na czytelników – ludzi wykształconych, dobrych i szczęśliwych, którzy żyją nie tylko lepiej i ciekawiej, ale nawet dłużej.
Dorota Zawadzka, psycholog, telewizyjna Superniania

Czytanie dzieciom wartościowych książek, rozmowa o ich treści, kształtowanie potrzeby i nawyku czytania jest warunkiem rozwoju krytycznego myślenia, mądrości życiowej, wyobraźni i wrażliwości moralnej. To droga do uczestnictwa w kulturze i jej współtworzenia. Umiejętność korzystania z tekstów pozwala radzić sobie z koniecznością wielokrotnej zmiany naszych dróg zawodowych i życiowych. Dlatego program „Cała Polska czyta dzieciom” i książka Wychowanie przez czytanie mają ogromną wartość.
prof. Zbigniew Kwieciński, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego

O autorkach

Irena Koźmińska – założycielka i prezes Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, członek zarządu International Center for Missing and Exploited Children. Po pobycie w Ameryce w latach 1994-2000, związanym z pełnieniem przez jej męża funkcji ambasadora Polski w USA, zainicjowała kampanię społeczną „Cała Polska czyta dzieciom” oraz Program Nauczania Wartości „Szkota z charakterem”. Mieszka w Warszawie, ma córkę Kingę. 

Elżbieta Olszewska – członek zarządu i dyrektor programowy Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”. Jest współautorką programów edukacyjnych Fundacji, m.in. „Dzieciństwo na całe życie” oraz „Szkota z charakterem”. Prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu zdrowia emocjonalnego dzieci oraz Programu Nauczania Wartości. Mieszka w Toruniu, gdzie wraz z mężem założyła interaktywne Muzeum Piernika. Ma dwie córki – Bognę i Zuzię.
Autorki książki Z dzieckiem w świat wartości (Świat Książki 2007). 

Po jednej z audycji radiowych na temat głośnego czytania, kiedy odbierałam telefony od słuchaczy, zadzwoniła pani, którą dotknęło to, że powołuję się na amerykańskie inspiracje kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”. Pani zaczęła dowodzić, że mamy w kraju piękną i długą tradycję czytania dzieciom i że można było sięgnąć do rodzimych wzorców. Rzeczywiście, dawniej w wielu domach dzieciom czytano i kilka pokoleń Polaków wychowało się na książkach. Ale wszystko się zmieniło. Dzisiaj nawet ludzie wykształceni często nie znajdują czasu na czytanie dzieciom, co więcej, sami mało czytają. Literaturę piękną i czasopisma wypierają telewizja i internet. Badania przeprowadzone przez Bibliotekę Narodową wykazały, że w 2008 roku 62% dorosłych Polaków nie przeczytało ani jednej książki. Wielu dorosłym czytanie, także czytanie dzieciom, wydaje się anachronizmem.
Dlaczego tak się dzieje? Nasze społeczeństwo dostosowało się do zmian, które przyniosła transformacja ekonomiczna i ustrojowa przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Jako społeczeństwo demokratyczne korzystamy bez ograniczeń z coraz bogatszej oferty mediów wizualnych, które stały się głównym źródłem informacji i rozrywki. Jest to bardzo czasochłonne. Rosną nasze apetyty konsumpcyjne, a świat reklam wmawia nam, że bez najnowszych modeli telefonów, komputerów czy samochodów nie osiągniemy zadowolenia ani sukcesu. Aby to wszystko zdobyć, pracujemy intensywniej i dłużej niż poprzednie pokolenia. W większości rodzin zaspokajanie potrzeb ekonomicznych wciąga w swe tryby oboje rodziców, którzy na wiele godzin znikają z domu. Chcemy być ciągle młodzi, używać życia, bawić się, samodoskonalić. Na to też potrzebny jest czas. To właśnie czas we współczesnym świecie stał się dobrem deficytowym, zwłaszcza czas, który jesteśmy skłonni poświęcić dzieciom.
Polskie dzieci nie różnią się pod względem potrzeb rozwojowych od swych rówieśników w krajach zachodnich. Pewne trendy cywilizacyjne przychodzą do nas z opóźnieniem, ale ponieważ tempem i stylem życia zaczynamy coraz bardziej upodabniać się do zachodnich społeczeństw, zaczynamy także w coraz większym stopniu doświadczać negatywnych konsekwencji postępu technicznego i zmian społecznych. Jedną z nich jest coraz bardziej powszechne nieprzystosowanie dzieci do wymogów życia i nauki.

SZUKASZ INNEJ KSIĄŻKI? 

WPISZ TYTUŁ  LUB AUTORA LUB TEMATYKĘ:

 

Ten post ma jeden komentarz

  1. czytelniczka

    Fundacja robi świetną robotę. Książka też jest bardzo potrzebna. Czytanie to jak oddychanie. Dzieci można tego nauczyć. Jest tylko jeden problem – jeśli nie czytają rodzice, nie czytają nauczyciele, to cała ta robota może być na nic… niestety!

Zostaw komentarz! Oceń książkę! Poleć ją innym czytelnikom!